Category: Personal

Upacara Jemput Menjemput

Majlis kenduri belah perempuan sudah selesai. Belah aku baru jer hendak bermula. Jarak antara kenduri adalah jauh lebih kurang sebulan. Selain sibuk dengan persiapan seperti tempahan khemah, pelamin dan baju bersanding, aku dengan keluargaku juga sibuk dengan menjemput sanak saudara dan rakan taulan tidak kira jauh ataupun dekat. Antara medium yang aku gunakan untuk menjemput tetamu …

Harapan Budget 2014

Hari ini adalah hari yang dinanti-nantikan oleh semua warga Malaysia. Pada hari ini akan diadakan pembentangan budget 2014 pada pukul 3 petang sehingga 7 petang. Harapan aku budget 2014 ini dapat membantu meringankan beban sara hidup aku sebagai golongan muda seterusnya semua rakyat Malaysia. Harapan Budget 2014 1. Kawalan harga rumah Semua sudah sedia maklum harga rumah pada …

Percutian di Cameron Highland

Sesudah selesai melancong di Pangkor, aku menyambung percutian di Cameron Highland pula. Cameron Highland adalah satu tempat kesukaan aku disebabkan cuaca yang sejuk dan kat Cameron Highland ada strawberi. Aku sering ke sana semasa zaman sekolah menengah dan universiti kerana tempat aku belajar di Perak berdekatan dengan Cameron Highland. Nak pergi balik dalam sehari pun tak …

Selamat Hari Raya Aidil Adha

Hari Raya Aidil Adha di kampung aku memang meriah. Lazimnya pagi-pagi dalam sekitar pukul 8 pagi, aku sekeluarga akan ke surau untuk menunaikan solat sunat aidil adha. Lepas tu, segera pulang ke rumah untuk menukar baju. Maklum la bila tiba hari raya aidil adha, banyak lembu dikorban untuk ibadah korban. Selalunya kampung aku paling sikit dua …

Buat Duit dengan Blog

Pertama sekali maaf dipinta. Lama juga aku biarkan blog ini bersawang. Aku sekarang ni tengah fasa menyesuaikan diri dengan kehidupan baru selepas berkahwin. Memang lain berbanding semasa bujang. Tujuan aku buat blog ini selain suka-suka memang niatnya nak juga tempias duit masuk. Terlebih dahulu aku telah berguru dengan sifu Titan melalui Kitab Teknik SEO Merah Jambu beliau. …

Hari Pos Sedunia

Hari ini adalah Hari Pos Sedunia. Sebut mengenai Pos yang terbayang kat kepala aku setem dan surat. Pos mengimbau seribu satu kenangan. Terutama kenangan semasa muda remaja (Gaya macam dah tua). Masa zaman sekolah dulu, hobi aku memang mengumpul setem. Apa yang buat aku tertarik dengan setem ini ialah setem ini ada banyak warna, pelbagai saiz …

Percutian di Pulau Pangkor

Dah lama betul aku tak melancong. Pulau Pangkor menjadi destinasi pilihan. Kali terakhir aku pergi masa sekolah menengah tingkatan 4. Itu pun disebabkan sekolah aku buat kem motivasi kat situ. Masa tu memang tak merasa la tido kat hotel. Tido dekat dalam kem jer. Tapi yang bestnya dapat naik basikal keliling pulau, aktiviti air dan jungle …

Claim Insuran Kemalangan Kereta

Malang memang tidak berbau. Kita tidak dapat menjangka perkara seperti ini akan berlaku. Tetapi kita perlu tahu apakah langkah yang perlu dilakukan jika kemalangan melibatkan kereta berlaku. Tidak kira sama ada kemalangan antara kita dengan pemandu lain ataupun kemalangan disebabkan terlanggar tayar lori contohnya. Kejadian ini berlaku semasa aku memandu kereta menuju ke Pasir Gudang di …

Aku Terima Nikahnya

Setiap orang pasti akan melalui saat pertama. Seperti masuk sekolah rendah, interview kerja dan bernikah. Pasti pengalaman pertama itu melahirkan perasaan gemuruh dan tidak keruan. Penuh di fikiran kita berbagai andaian dan tanggapan. Namun semuanya perlu di hadapi dengan ketenangan. Untuk mendapatkan ketenangan itu, persediaan perlu dibuat. Penuhkan ilmu di dada. Minta tips daripada orang yang …